Bipolar Bozukluk

Bipolar bozukluk, eskiden manik depresyon olarak adlandırılan, duygusal yüksekler (mani veya hipomani) ve düşükler (depresyon) içeren aşırı duygu değişimlerine neden olan bir zihinsel sağlık durumudur.
Depresyona girdiğinizde, üzgün veya umutsuz hissedebilir ve çoğu aktiviteden zevk almayı veya ilgi duymayı kaybedebilirsiniz. Ruhsal durumunuz mani veya hipomaniye (mani kadar aşırı olmayan) kaydığında, kendinizi coşkulu, enerji dolu veya alışılmadık derecede sinirli hissedebilirsiniz. Bu duygu değişimleri uyku, enerji, aktivite, değerlendirme, davranış ve açıkça düşünme yeteneğini etkileyebilir.
Duygu değişimleri nadiren veya yılda birkaç kez meydana gelebilir. Çoğu insanın ataklar arasında bazı duygusal belirtiler yaşayacağı ancak bazılarının hiçbir belirti yaşamayacağı unutulmamalıdır.
Bipolar bozukluk ömür boyu süren bir durumdur, ancak bir tedavi planını takip ederek duygu değişimlerinizi ve diğer belirtilerinizi yönetebilirsiniz. Çoğu durumda, bipolar bozukluk ilaçlar ve psikolojik danışmanlık (psikoterapi) ile tedavi edilir

Bipolar bozukluğun, mani ve depresyon ataklarına bağlı olarak değişen farklı türleri mevcuttur. Bipolar bozukluğun herhangi bir yaşta ortaya çıkabilmesine rağmen, genellikle ergenlik yıllarında veya erken 20’lerinde teşhis edilir. Belirtiler kişiden kişiye farklılık gösterebilir ve zamanla değişebilir.
Mani ve hipomani
Mani ve hipomani, farklı türlerdeki ataklardır, ancak aynı belirtilere sahiptirler. Mani, hipomaniye göre daha ciddi olup işte, okulda ve sosyal etkinliklerde daha belirgin sorunlara, ilişki zorluklarına neden olur. Mani ayrıca gerçeklikten kopmaya (psikoz) yol açabilir ve hastaneye yatmayı gerektirebilir.
Belirtiler:
Anormal derecede neşeli, atılgan veya gergin hissetme
Artmış aktivite, enerji veya ajitasyon
Abartılı bir iyilik ve özgüven hissi (eufori)
Uyku ihtiyacında azalma
Olağandışı konuşkanlık
Hızlı düşünceler
Dikkat dağınıklığı
Kötü karar verme – örneğin, alışveriş çılgınlıkları yapma, cinsel riskler alma veya düşüncesiz yatırımlar yapma
Major depresif atak
Major depresif atak ise iş, okul, sosyal etkinlikler veya ilişkiler gibi günlük aktivitelerde farkedilir zorluklara neden olur. Belirtiler, aşağıdaki kriterlerden beş veya daha fazlasını içerir:
Üzgün, boş, umutsuz veya ağlamaklı hissetme (çocuklarda ve gençlerde, depresif ruh hali sinirlilik olarak görünebilir)