Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)

DEHB

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite bozukluğu, nörogelişimsel bozukluk, dopamin seviyelerinin düşük olması ve beyindeki belli bölgelerin zayıf olması nedeniyle genellikle çocukluk döneminde ortaya çıkan, dikkatsizlik, dikkat süreçlerinde zorluklar, aşırı hareketlilik ve dürtü kontrolünde sorunlarla karakterize edilen bir nörobiyolojik durumdur. Genellikle çocukluk döneminde ortaya çıkar, ve yetişkinlikte de devam edebilir.

DEHB’nin kesin nedeni bilinmese de, %97 genetik yatkınlık, düşük dopamin seviyeleri ve beyin bölgelerinin zayıf çalışması gibi faktörler rol oynamaktadır. Beyindeki yapısal farklılıklar, gri madde hacminde azalma da bu bozukluğa bağlanmaktadır. Erkek çocuklarında görülme sıklığı fazladır.

Belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

Unutkanlık

Sürekli hareket halinde olma,

Dürtüsellik,

Organize olamama

Ders başarı ortalamasının altında kalmak

Odaklanamamak

Göz teması kurmamak

Detaylara dikkat etmemek

DEHB nedenleri ve risk faktörleri arasında genetik yatkınlık, beyin hasarı, çevresel riskler ve hamilelik sürecindeki olumsuz etkiler yer almaktadır.

DEHB, çocukluktan yetişkinliğe geçerken bazı belirtileri taşıyabilir. Yetişkinlerde konsantrasyon zorluğu, görev tamamlama güçlüğü, sabırsızlık ve ilişki zorlukları gibi belirtiler ortaya çıkabilir.

DEHB’nin yönetimi ve tedavisi, bireyin ihtiyaçlarına ve belirtilerine bağlı olarak belirlenir. Uygun tedavi, bireyin yaşam kalitesini artırmayı hedefler. Unutmayın ki, DEHB tanısı ve tedavisi için uzman bir sağlık profesyonelinin rehberliği önemlidir.

Tanı ve Tedavi

Kişilerde DEHB’nin tanımlanabilmesi için bilimsel ölçütlere uygun tanı kriterlerinin değerlendirilmesi gerekmektedir. Kliniğimizde bu süreç özel bir protokol ile yapılmaktadır. Tanı alan kişilere ilaç tedavisi ve psikolojik destek verilerek DEHB tedavisi yapılmaktadır.

DEHB’nin tedavisi genellikle bireyin belirtilerine ve durumuna bağlı olarak belirlenir. Tedavide psikoterapi, davranış terapisi, ilaç tedavisi ve eğitim programları gibi yöntemler kullanılabilir. Tedavi, bireyin işlevselliğini artırmayı, günlük yaşam becerilerini geliştirmeyi ve yaşam kalitesini iyileştirmeyi amaçlar.

DEHB, doğru tanı ve uygun tedavi ile yönetilebilen bir durumdur. Uzman bir sağlık profesyonelinin değerlendirmesi ve rehberliği, bireyin ihtiyaçlarına uygun bir tedavi planının oluşturulmasına yardımcı olur